کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان گفت : باندهای فرود به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هماهنگ با جهت وزش باد غالب منطقه باشند، تا فرود و برخاستن هواپیماها به آسانی انجام شود

به گزارش پایگاه خبری خبرپردازان ، کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان گفت : فرودگاه میرجاوه به گونه‌ای طراحی شده که باندهای آن با جهت وزش باد و عوارض طبیعی منطقه همخوانی دارند، ۲ باند اصلی فرودگاه با جهت‌های شمال غرب – جنوب شرق و شرقی – غربی، به طول ۲ کیلومتر و عرض پنجاه متر ساخته شده‌اند، این باندها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هماهنگ با جهت وزش باد غالب منطقه باشند، تا فرود و برخاستن هواپیماها به آسانی انجام شود، همچنین قرار گرفتن رشته کوه ملک سیاه کوه در بخش شمالی فرودگاه نیز در انتخاب جهت باندها تأثیرگذار بوده است.

 

کلانتری اظهار داشت: این اثر با توجه به کاربری خاص خود به عنوان یک فرودگاه نظامی از ساخت و ساز ویژه‌ای برخوردار نیست و تنها ساخت و ساز موجود در این اثر شامل آشیانه‌ها و باندهای فرود و پرواز بوده که آشیانه‌های آن هم به صورت خاکریزهای مسقف با سازه چادری نظامی اجرا شده که در حال حاضر فقط آثار محدودی از آن باقی مانده، فرودگاه میرجاوه به دلیل موقعیت استراتژیک و اهمیت نظامی‌اش، از سازه‌های پیچیده و سنگین بهره نبرده بلکه طراحی ساده و عملیاتی برای اهداف نظامی داشته است.