معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت : در مسیر ریلی چابهار – زاهدان - میلک ، قسمت های زیر سازی، اجرای تقاطع ها، پل های خاص، آبرو ها و تونل ها هم حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که نیاز است در اجرای روسازی و احداث ایستگاهها سرعت عملیات اجرایی افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری خبرپردازان ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر گفت: این طرح مهم ریلی که طول خطوط اصلی آن حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاهها حدود ۷۴۴ کیلومتر می باشد که تاکنون بیش از ۱۰۷۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن هزینه شده است.

 

منصور بیجار افزود: در حال حاضر از ۸ قطعه این مسیر ریلی دو قطعه آن صد در صد به اتمام رسیده و در مسیر خاش به زاهدان روزانه قطار در حال تردد است؛ در قطعات دیگر نیز قسمت های زیر سازی، اجرای تقاطع ها، پل های خاص، آبرو ها و تونل ها هم حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که نیاز است در اجرای روسازی و احداث ایستگاهها سرعت عملیات اجرایی افزایش یابد تا هر چه زودتر استان از این خط مهم ریلی بهره مند شود.

 

بیجار ادامه داد: در این طرح که حدود ۴۸ درصد توپوگرافی منطقه کوهستانی است سبب شده در طول مسیر ۱۳۷ دستگاه پل بزرگ و ۳۸ دستگاه تونل طراحی شود که حدود ۳۵ کیلومتر از مسیر را در بر می گیرد.

 

وی افزود: راه آهن زاهدان به میلک نیز طراحی آن در ۶ قطعه به طول ۲۶۴ کیلومتر به اتمام رسیده و در حال حاضر چهار قطعه آن به پیمانکار واجد شرایط برای اجرا واگذار شده است.

 

این مقام عمرانی استان گفت: پیش بینی شده اتمام این پروژه ریلی برای اتصال چابهار به میلک حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان دیگر هزینه در برداشته باشد.

 

گفتنی است؛ مسیر ریلی چابهار – زاهدان – میلک در حال حاضر یکی از ابر پروژهای در حال اجرای کشور است که با اتمام آن کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی متصل و بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه فراهم خواهد شد، پیش بینی می شود تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۲ میلیون مسافر و ۷ میلیون تن باراز طریق این خط ریلی منتقل شود.